Posibila sinucidere a pilotului avionului Airbus A320?

 Unul din cei doi piloți ai avionului Airbus A320 al companiei Germanwings care s-a prăbușit în Alpii francezi a părăsit cockpitul și nu a mai putut reveni, potrivit înregistrărilor sonore recuperate de anchetatori, a făcut cunoscut joi o sursă apropiată anchetei, citată de AFP.

"La începutul zborului, se aude cum echipajul vorbește normal, apoi se aude zgomotul unuia din scaune care este împins înapoi, o ușă care se deschide și se închide, zgomote care arată că cineva bate în ușă și apoi nu mai este nicio conversație până în momentul prăbușirii", a menționat această sursă care a cunoaște conținutul înregistrărilor și a confirmat o informație publicată de jurnalul american New York Times.
In timp ce inregistrarea audio ofera o perspectiva asupra circumstantelor care au dus la accidentul de marti dimineata, aceasta lasa si multe intrebari fara raspuns.  "Inca nu stim motivul pentru care unul dintre indivizi a plecat", a declarat el sub acoperirea anonimatului. "Dar ceea ce este sigur este ca la finalul zborului, celalalt pilot este singur si nu deschide usa".
Datele inregistrate de cutia neagra par sa adanceasca si mai mult misterul care inconjoara acest accident si nu ofera indicii cu privire la conditiile sau activitatea pilotului care a ramas in carlinga. Coborarea de la 11.500 de metri in aproximativ zece minute a fost alarmanta dar suficient de graduala pentru a indica faptul ca avionul Airbus A320 nu a fost avariat in mod catastrofal. În niciun moment in timpul coborarii nu a existat un dialog intre carlinga si controlorii de trafic aerian sau un alt semnal de urgenta.

Una dintre principalele intrebari este de ce pilotii nu au comunicat cu controlorii de trafic aerian in timp ce avionul a inceput neobisnuita coborare, sugerand ca pilotii sau sistemele automate ar fi putut incerca sa mentina controlul aeronavei in timp ce aceasta pierdea altitudine. Printre teoriile avansate de analistii pentru siguranta aeriana neimplicati in ancheta se numara posibilitatea ca un pilot sa fi fost incapacitat de un incendiu sau o depresurizare a cabinei.

Un oficial francez implicat in ancheta, care a vorbit sub acoperirea anonimatului, a declarat ca lipsa de comunicare dintre piloti in timpul coborarii este tulburatoare si posibilitatea ca tacerea lor sa fie deliberata nu poate fi exclusa.  "Nu-mi place", a declarat un oficial francez, care a avertizat ca analiza lui initiala se bazeaza pe informatiile foarte limitate care sunt disponibile in prezent. "Pentru mine pare foarte ciudat: este o coborare foarte lunga la viteza normala fara nicio comunicatie, desi vremea era buna".
"Pana acum nu avem dovezi care sa arate clar o explicatie tehnica", a declarat oficialul. "Asadar trebuie sa luam in considerare posiblitatea unei responsabilitati umane deliberate", a adaugat el.

Cutia neagra gasita chiar in ziua accidentului poarta urmele unui impact de o mare violenta. Totusi, a ramas intacta partea esentiala - acest cilidru facut din metal blindat. Inauntru, sunt inregistrari audio ce arata ce s-a intamplat in cockpit inainte ca aeronava sa se prabuseasca. "Am reusit sa obtinem un fisier audio care contine sunete si voci utilizabile. Nu am inteles si prelucrat inca pe deplin datele", a declarat Remi Jouty, directorul Agentiei de Investigare.

Fisierul contine in primul rand discutia dintre pilot si copilot, din care anchetatorii vor afla ce stiau cei doi din ceea ce se intampla si ce manevre au decis sa faca. "Vor asculta si zgomotele de fundal: se aude o alarma declansandu-se in cockpit? Exista avertismente ca avionul coboara prea repede sau trebuie redresat?", a relatat Scott Mayerowitz, jurnalist AP.

 

left